Produkter
  • Fri byggrådgivning
  • Noga utvalda artiklar

Riv försiktigt!

Vi jobbar i en bransch med gott om exempel på produkter och material som var helt fantastiska och revolutionerande när de lanserades, men som tiden nu hunnit ikapp och som idag klassas som farliga, t.ex. färger, fogmassor, isolering, våtrumsskivor, golvplattor, betong mm. Det är sånt som kommer fram när man börjar riva i gamla hus.

Risker, skydd och utbildning

Ofta är det just det man inte ser eller märker som är det farligaste. Därför ska man alltid försäkra sig om vad det är man börjar riva. Vet man inte hur farligt det kan vara, är det bäst att ta hjälp av någon som vet. Arbetsmiljöverket betonar att man ska göra en riskbedömning innan man sätter igång, både för att identifiera riskkällorna och för att reda ut vilken typ av skyddsutrustning man behöver. Det här gäller egentligen alla nya arbeten, men extra försiktig ska man vara vid jobb i brunnar, cilos, gropar, schakt och slutna utrymmen. Arbeten med farliga ämnen kräver särskild utbildning och kunskap och till och med medicinska kontroller. Det gäller vid asbest, kvartsdamm och härdplaster.

Rivningshusets farligaste delar:

Gamla badkar (murbruk)

Fix och fog

Elcentraler (asbest och härdplaster)

Färger

Isolering kring rör

Perstorpsplattan

Asbestcement

Betongvägg/platta

Varning för asbest!

Arbeten med material som innehåller just asbest och asbesthaltigt damm ska man inte ge sig på utan tillstånd från Arbetsmiljöverket, speciella skyddsåtgärder och utbildning. Asbest finns inte bara i gamla eternit­plattor (”evighetsskivor”) utan även i skivor och isolering med asbestcement, ofta kring gamla varmvattenrör. Det kan också finnas i äldre kork- och plastgolv, i kakelfix, fogmaterial och skruvpluggsmassa. Härdplaster finns i färger, glasfiber, plaströr, lim mm, ofta även i gamla elektriska komponenter som transformatorer och reläer, och plastimpregneringar som t ex Perstorpsplattor.

Skydd mot damm

Rivningsarbete betyder ofta mycket damm, särskilt där det är sten, murbruk, tegel och kakel. Det kräver givetvis andningsskydd. Nu finns det massor av olika typer av andningsskydd, alltifrån det enklaste engångsskyddet av papp till den mest effektiva fläktassisterade helmasken som gör luften du andas 1000 ggr renare!

Bra och godkända andningsskydd från Skydda:

Filterfläkt med visir är ovanligt bekväm tack vare sin låga vikt och anatomiska utformning. Ger en hög skyddsnivå. Sikt­skivan klarar höghastighetspartiklar.

Halvmask som skyddar mot luftburna föroreningar som partiklar, mikroorganismer, biokemiska ämnen och gaser/ångor.

Filtrerande halvmask med ett innovativt filtermaterial och mycket hög filtreringseffektivitet. Exceptionellt lågt andningsmotstånd.

Tänk långsiktigt

Valet av skydd avgörs förstås av vilka slags partiklar du utsätts för och hur stor koncentrationen är. Sånt går att mäta, men är lite krångligt. En bra grundregel är att vara lite extra försiktig helt enkelt och tänka långsiktigt. Antingen fortsätter du med dina pappskydd och hoppas på det bästa, eller så byter du till ett riktigt andningsskydd, t ex en smidig halvmask med separat filter. De är inte bara bättre, utan också mycket bekvämare att jobba i. Allra bäst är förstås de fläktassisterade helmaskerna. I dem andas du alltid frisk luft.