Produkter
  • Fri byggrådgivning
  • Noga utvalda artiklar

Mindre pappersarbete – mer snickarjobb

Om man kunde minska risken för missförstånd och felbeställningar för fönster, så skulle vi alla vinna mycket på det. För dig som snickare skulle det innebära ännu fler och mer lönsamma fönsterjobb. Svenska Fönster är en tillverkare som gjort något åt detta genom att utveckla snickarappen Fönstra tillsammans med bygghandeln och fönstersnickare. Tanken är att du ska kunna få korrekta offerter snabbare från din bygghandlare.

En av dem som varit med och tagit fram den nya appen är Bengt Johansson, egenföretagare och snickare sedan 35 år tillbaka.

"Till villor och enstaka lägenheter kommer det här att fungera jättebra. Vi småföretagare drunknar i pappersarbete. Ibland får jag sitta mer på kontoret än vara ute och snickra, och så tycker jag inte att det ska vara."

Bengt fortsätter med att beskriva hur det har gått till när han beställt fönster tidigare.

"Man har varit hos en kund och skrivit ned deras önskemål om fönster, persienner och allt möjligt på ett papper, som man sedan lämnar till bygghandlaren och de skriver in det i systemet. Ju fler led, desto större är risken att det blir fel. Dessutom tar det tid."

Fönstra finns nu att ladda ned och den kopplas direkt till din lokala bygghandlare. Du skriver in dina fönsterönskemål i din smartphone eller surfplatta, kompletterar med annat material, tid och ROT-avdrag. Fönstra och bygghandlaren svarar med en automatisk eller personlig offert. Oavsett vilket alternativ som har valts, så kommer det nu att gå mycket fortare att få sin offert och sedan lägga order. Risken för fel minimeras och pappersarbetet för dig minskar. Fönstra kommer från Svenska Fönster som tillverkar SP Fönster och Traryd Fönster.