Produkter
  • Lånesläp*
  • Fri byggrådgivning
  • Noga utvalda artiklar

Olyckor händer inte bara andra

Plötsligt en dag händer det bara, förmodligen när du minst anar det. Det kanske var lite regnigt och halt, och du hade lite extra bråttom. Du halkar till, stegen viker sig eller räcket ger efter... Det är lätt hänt och det händer inte bara andra.

Sammanlagt sker nästan 200 allvarliga fallolyckor varje år i byggbranschen, och givetvis många fler mindre allvarliga olyckor. Men hur undviker man dem? Lösningen är förstås kunskap och försiktighet, och förmågan att förebygga dem.

Hårdare krav

Arbetsmiljöverket ställer allt hårdare krav för att förebygga fallrisker, redan vid arbeten på bara två meters höjd. Det handlar om allt ifrån att upprätta arbetsmiljöplaner till säkerhetsutrustning och utbildning. Ett av de företag som erbjuder utbildningar i fallskydd är Skydda. Deras utbildningar tar bland annat upp riskanalys, säkerhetsutrustning och förankringsteknik. Kontakta oss när du vill gå deras utbildningar.